Het Eeuwige Leven

Eergisteren las ik Het Eeuwige Leven van Matt Haig uit. Mijn derde boek van hem en ook deze vond ik een topper!

Korte inhoud

Hoeveel eeuwen moeten verstrijken voor je leert hoe te leven?

De 41-jarige geschiedenisleraar Tom Hazard ziet eruit als een normale man, maar leeft door een ongewone aandoening al eeuwenlang. Hij is overal geweest, heeft alles meegemaakt, is talloze malen van identiteit veranderd. Hij wil nu vooral een gewoon leven, net als ieder ander. Hij mag alleen niet verliefd worden…

Het eeuwige leven is een bitterzoet verhaal over identiteit, over de onvermijdelijkheid van veranderingen en over de tijd die het kost om te leren hoe te leven.

Het verhaal

We volgen Tom Hazard, een man die er uit ziet als een random in-de-veertigjarige man. Alleen heeft Tom een aandoening (anageria) die ervoor zorgt dat hij erg traag oud wordt. 1 jaar voor Tom is ongeveer 15 jaar in een ‘normaal’ mensenleven. Tom werd geboren in een tijd dat heksenvervolgingen nog dagelijkse kost waren en leeft dus al erg lang. Dat zorgt ervoor dat Tom al veel verschillende levens leefde. Hij speelde onder andere luit voor Shakespeare in The Globe, werd verliefd op Rose, kreeg een dochter (Marion)(ze heeft ook anageria) en moest voor de veiligheid zijn vrouw en dochter achterlaten, hij ging op ontdekkingsreis met Kapitein Cook en was jazzpianist in Parijs.

Tom komt in contact met Hendrich (een oude man die bijna 1000 jaar leeft) die een organisatie leidt met als doel de alba’s – zoals mensen met anageria genoemd worden door Hendrich – op te sporen en veilig te houden. Om de acht jaar moeten ze een opdracht uitvoeren en krijgen ze een nieuw leven van Hendrich. Ze mogen alles kiezen en worden, als ze maar niet verliefd worden. Tom start aan een nieuw leven als geschiedenisleraar maar de rust die hij zoekt is nog veraf.

Wat vind ik ervan?

Net zoals Middernacht Bibliotheek en De Wezens vond ik dit weer een mooie. Bijzonder verhaal over het verleden, loslaten en de tijd die je nodig hebt om te beseffen wat écht leven is en hoe je dat doet.

Het verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van Tom. Ik vond het in het begin moeilijk om hoogte van Tom te krijgen maar naarmate ik hem leerde kennen, vond ik hem aangenamer.

Het hoofdverhaal speelt zich af in de tegenwoordige tijd en door herinneringen en flashbacks van Tom keer je telkens terug naar een bepaalde periode uit zijn leven, niet chronologisch. Dat lijkt misschien wat ingewikkeld maar dat is het eigenlijk niet. Het leest verrassend vlot en is goed te volgen.

Daarnaast is het met humor geschreven en staan er een paar erg mooie stukjes in het boek.

Het komt allemaal goed. En zo niet, dan komt het allemaal gewoon, dus laten we ons maar geen zorgen maken.

Score

Waardering: 3.5 uit 5.

Details

Titel: Het Eeuwige Leven
Auteur: Matt Haig
Bladzijden: 352
Vertaling: Monique Ter Berg
Uitgegeven door Lebowski in 2020

4 gedachten over “Het Eeuwige Leven

  1. Het eeuwige leven is belangrijk.

    Dit is wat ik geloof:
    Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
    (Johannes 3:16 SV)

    Verduidelijking:
    God houdt van mensen. Maar wij mensen hebben een probleem: we doen verkeerde dingen. Mensen die verkeerde dingen doen behoren straf te krijgen, maar God wil de mensen niet straffen, Hij wil ze juist vergeven. Daarom stuurde Hij Zijn Zoon Jezus Christus naar de wereld. Jezus Christus betaalde voor de zonden van de mensen met Zijn leven, door de straf te ondergaan die wij allemaal verdient hebben op basis van onze zonden: de doodstraf. Hij stierf aan het kruis, werd begraven en op de derde dag werd Hij opgewekt uit de dood.

    Als je je bekeert (je denken verandert, inziet dat je vanwege je zonden schuldig staat tegenover God; berouw hebt) en gelooft dat Jezus voor jouw zonden is gestorven, heb je eeuwig leven en ga je niet verloren.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s